College 9: Suzanne Swarts over Antony Gormley

De Britse kunstenaar Antony Gormley heeft de gave om met weinig middelen veel emotie op te roepen. Zijn beelden maken ons bewust van onze eigen maat en van de ruimte die we innemen. Het eerste werk van Gormley in een Nederlands museum is aangekocht in 2008 en staat op het dak van de Kunsthal Rotterdam. Je leest hierover in het eerste artikel. Het tweede artikel gaat over een ander werk waarin de relatie tussen de mens en zijn omgeving centraal staat, gemaakt door twee 'human sculptors'. En om te reageren op een vraag van Patrick, die in de Q&A van het college vroeg hoeveel een werk van Gormley kost: het beeld dat nu over Rotterdam uitkijkt, kostte 215.000 euro en vrijwel dat gehele bedrag is opgehaald bij particuliere begunstigers. De Vereniging Rembrandt droeg 75.000 euro bij, met dank aan haar Titus Fonds.

Gormley Another Time II klein
Another Time II

Bulletin van de Vereniging Rembrandt, najaar 2008, pp. 31-33

Gilbert and George_ With us in the nature
The Paintings (with Us in the Nature)

Bulletin van de Vereniging Rembrandt, voorjaar 2012, pp. 34-39

College 8: Andreas Blühm over Dale Chihuly’s Grand Stairwell Installation

Chihuly’s imponerende glasinstallatie in het Groninger Museum, verworven in 2019, is binnen korte tijd uitgegroeid tot een monument van de stad. De aankoop was een prestatie van formaat, die alleen mogelijk was met hulp van velen. Het werk zet aan tot verwondering en meningsvorming. Net als overigens Seismic Shift van David LaChapelle, een werk dat het Groninger Museum twee jaar eerder aankocht. Over beide aankopen lees je in onderstaande artikelen.

Chihuly Grand Stairwell Installation zonder mensen verkleind
Ogenschijnlijke lichtheid

Bulletin van de Vereniging Rembrandt, najaar 2019, pp. 18-21

La Chapelle Seismic Shift uitsnede
Kritische blik op de kunstwereld

Bulletin van de Vereniging Rembrandt, voorjaar 2020, pp. 29-32

College 7: Benno Tempel over Compositie met grijze lijnen van Piet Mondriaan

Na een college waarin de figuratieve kunst werd geprezen, stond dit college volledig in het teken van de abstracte kunst. Benno Tempel nam hierbij de kunst van Mondriaan als uitgangspunt. Mondriaan was een van de voornaamste leden van De Stijl, een kunstbeweging die door middel van een zo groot mogelijke eenvoud en abstractie vorm wilde geven aan een nieuwe toekomst. Ter gelegenheid van het De Stijl-jaar 2017 verscheen er in het Bulletin van de Vereniging Rembrandt een driedelige serie over de enorme impact van deze stroming op de kunst van de 20ste eeuw.

Mondriaan Compositie met rood geel zwart blaue em grijs
De Stijl: nieuwe kunst voor een andere wereld

Bulletin van de Vereniging Rembrandt, voorjaar 2017, pp. 10-13

Van Doesburg Vier glas in lood bovenlichten uitsnede
De Stijl: van het platte vlak naar ruimtelijke vorm

Bulletin van de Vereniging Rembrandt, zomer 2017, pp. 14-17

Rietveld Witteveen kinderstoel verkleind
De Stijl: een hoofdrol voor kleur

Bulletin van de Vereniging Rembrandt, najaar 2017, pp. 12-15

College 6: Ralph Keuning over Neo Rauch

Ralph Keuning is fan van Neo Rauch. En via hem zijn vele anderen in Nederland dat inmiddels ook. Door twee grote aankopen binnen drie jaar tijd is Museum de Fundatie in Nederland dé plek geworden om deze voorman van de Leipziger Schule te leren kennen. De twee nieuw verworven schilderijen ademen precies die droomachtige sfeer waar Rauchs kunst om bekend staat. Over deze werken, die dankzij steun van meer dan 16.000 kunstliefhebbers nu met iedereen kunnen worden gedeeld, lees je in de twee onderstaande artikelen.

2016 Neo Rauch Gewitterfront
Het theatrum mundi van Neo Rauch

Bulletin van de Vereniging Rembrandt, zomer 2017, pp. 37-40

Rauch Tal klein
Sterk ensemble van Rauch in Zwolle

Bulletin van de Vereniging Rembrandt, zomer 2019, pp. 18-20

College 5: Lisette Pelsers over land art

Land art is natuurlijk de ultieme vorm van kunst waarin de natuur een rol speelt, omdat hierbij het landschap zelf het medium is. Maar de natuur kan op uiteenlopende manieren een rol spelen in de kunst. De kunstenaar herman de vries – hoofdletters vindt hij onzin – toont in zijn werk de natuur als document om zo onze ogen te openen voor de kunst die de natuur zelf maakt. Maar denk ook eens aan een werk als Roni Horns Opposites of White, twee glassculpturen in het Kröller-Müller Museum die hun esthetische kracht deels ontlenen aan de reflectie in het materiaal van het omliggende landschap. In onderstaande artikelen lees je meer over deze twee bijzondere kunstenaars en hun werk.

Herman de vries 2 uur onder mijn appelboom detail
Onder de appelboom van herman de vries

Bulletin van de Vereniging Rembrandt, najaar 2019, pp. 10-13

Horn_Opposites of white
Eigenzinnig spel met de ambigue eigenschappen van glas

Bulletin van de Vereniging Rembrandt, voorjaar 2015, pp. 38-40

College 4: Charles Esche over zijn verhaal van de moderne kunst

In zijn college legde Charles Esche uit dat het verhaal van de moderne kunst vaak is verteld als een verhaal over nieuwe esthetische ontdekkingen. Ter illustratie gebruikte hij Marc Chagalls Hommage à Apollinaire in de collectie van het Van Abbemuseum, het eerste écht moderne werk dat met steun van de Vereniging Rembrandt is aangekocht. In 2013 verwierf het Van Abbemuseum onder Esche een installatie van twee andere Russische kunstenaars. Dit maatschappijkritische werk laat de museumbezoeker reflecteren op de vraag waar kunst eigenlijk voor is, precies de vraag die volgens Esche meer aandacht verdient. Je leest over deze zo verschillende Russische kunstwerken in de twee onderstaande artikelen.

Chagall Hommage a Appollinaire uitsnede
Steun voor een zeer moderne kunstrichting

Bulletin van de Vereniging Rembrandt, voorjaar 2015, p. 25

Kabakov_Let's Go Girls_uitsnede
Terugblik op de Sovjet-Unie vol ironie

Bulletin van de Vereniging Rembrandt, voorjaar 2014, pp. 28-31

College 3: Rein Wolfs over In the World but Don't Know the World van El Anatsui

Het werk dat in dit college centraal stond, is eind 2020 aangekocht met onmisbare steun van de leden van de Vereniging Rembrandt. In het laatste nummer van het Bulletin van de Vereniging Rembrandt verscheen een artikel van Rein Wolfs over deze imposante wandsculptuur van El Anatsui. De vorm en symboliek van dit werk doen sterk denken aan een andere aankoop die met steun van onze leden is gedaan en waarvan de maker en zijn kunst kort voorbijkwamen in het college: Offrandes de couleurs van Abdoulaye Konaté. Ook het artikel over deze aankoop kan hieronder worden gedownload.

Anatsui In the World but Dont Know the World uitsnede
Kantelmoment in het Stedelijk

Bulletin van de Vereniging Rembrandt, voorjaar 2021, pp. 21-25

Konate_Offrandes de couleurs
Afrikaanse symboliek in Berg en Dal

Bulletin van de Vereniging Rembrandt, voorjaar 2014, pp. 32-34

College 2: Sjarel Ex over View of Sighthill Cemetery van Cyprien Gaillard

In zijn college legde Sjarel Ex uit hoe het werk van Cyprien Gaillard past in de traditie van het surrealisme. De wereldberoemde collectie surrealistische kunst van Museum Boijmans Van Beuningen is grotendeels aangelegd sinds de jaren 1970 met steun van de leden van de Vereniging Rembrandt. Vrij recent nog hielpen zij het museum bij de aankoop van een mysterieus werk van Leonora Carrington en eerder steunden zij de verwerving van Yves Tanguy's Bosch-achtige Paysage avec nuages roses en een vroeg 'woordschilderij' van René Magritte. Artikelen over deze twee topaankopen vind je hieronder. Het opzienbarende verhaal achter de verwerving van de Magritte kun je ook beluisteren in de BNR-podcastserie Eenmaal, andermaal... (afleveringen 22 september en 6 oktober).

Magritte_Le miroir vivant_uitsnede
De zoektocht naar een vroege Magritte

Bulletin van de Vereniging Rembrandt, najaar 2015, pp. 32-35

Tanguy_-Paysage-avec-nuages-roses
Paysage avec nuages roses

Bulletin van de Vereniging Rembrandt, zomer 2009, pp. 34-37

College 1: Emilie Gordenker over de Boomwortels van Vincent van Gogh

Van Gogh werd zeer bewonderd door de generatie kunstenaars na hem. In 2015 en 2017 hielp de Vereniging Rembrandt bij de aankoop van twee kunstwerken die dit uitstekend laten zien: een landschap van Jan Mankes en een indringend mannenportret door de Noorse expressionist Edvard Munch, de kunstenaar die vooral bekend is om zijn psychische zelfportret De schreeuw. Je leest over hun bewondering voor Van Gogh in onderstaande artikelen.

Mankes Slootje met overhangende dopheide uitsnede
In het spoor van Vincent

Bulletin van de Vereniging Rembrandt, voorjaar 2016, pp. 30-31

Munch Auerbach
Met bravoure geportretteerd

Bulletin van de Vereniging Rembrandt, voorjaar 2018, pp. 31-34

Download

Minder zin in lezen en meer in kijken en luisteren? Ga dan naar onze pagina met digitale ontvangsten.

Kunst Die Je Bijblijft Headerbeeld2