Header Restauraties
Kunst 14 december 2023

25 kunstwerken schitteren weer

Stof, schimmel of de kat – kunstwerken treffen allerlei obstakels op hun weg naar een vitale oude dag. Daarom helpt de Vereniging Rembrandt musea sinds vijf jaar bij het realiseren van restauraties van topstukken die vanwege hun conditie niet (optimaal) meer te zien waren. 25 restauraties inmiddels, voor musea door heel Nederland.

Een mijlpaal

Afgelopen dinsdag werd voor de 25ste keer een kunstwerk dat met steun van de Vereniging Rembrandt is gerestaureerd, teruggeplaatst op zaal: het haarboeket in Nederlands Uitvaartmuseum Tot Zover. Het museum verwierf het object al in 2008, maar na anderhalve eeuw verkeerde het logischerwijs niet meer in optimale staat. Het boeket was stoffig, takken waren beschadigd en veel bloemen en bladeren waren aangetast door schimmel. Dankzij een uitvoerige restauratie, gerealiseerd met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar VriendenLoterij Restauratiefonds) schittert het kunstwerk nu weer als vanouds.

02048 Haarboeket 2023 foto Peter Lange DSC5256
© Peter Lange

I.W. de Hoog Jz, vitrine met daarin een haarboeket, 1871 | mensenhaar, 210 x 72,5 x 83 cm | Nederlands Uitvaartmuseum Tot Zover, Amsterdam | gerestaureerd met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar VriendenLoterij Restauratiefonds)

Sleeping Beauties

De lotgevallen van het haarboeket in Museum Tot Zover laten zien dat kunstwerken niet voor de eeuwigheid zijn gemaakt. Door de jaren heen verslechtert de conditie van materialen soms dermate dat het kunstwerk niet of nauwelijks meer kan worden getoond. Sinds 2018 ondersteunt de Vereniging Rembrandt restauraties van zulke sleeping beauties, vanuit de overtuiging dat wat wij met elkaar verzameld hebben ook te zien moet zijn. Het leeuwendeel van die restauraties is mogelijk gemaakt dankzij het VriendenLoterij Restauratiefonds van de Vereniging.

0 IMG 3565 Marco Zwinkels