Cassatt Badende vrouw detail
Vereniging 11 november 2022

Cassatt op de nieuwe Rembrandtkaart

Vorige maand kon er weer worden gestemd op de aanwinst die de nieuwe Rembrandtkaart mag sieren. Het werd een nek-aan-nekrace. Uiteindelijk zegevierde Cassatts Badende vrouw, met slechts zeven stemmen verschil.

De top drie

In totaal stelden 1812 stemmers hun persoonlijke ranglijst samen. Op de derde plaats eindigde Jan van Goyens Gezicht op Rhenen, dat door velen werd beschouwd als een ‘thuiskomst’ in Stadsmuseum Rhenen. Anderen ervoeren het kleurrijke en het alledaagse van Max Beckmans Baders met groene kleedcabine en schippers met rode broek als ‘liefde op het eerste gezicht’. Het meest geliefd was Mary Cassatts Badende vrouw. De bijna 300 mensen die hun stem aan dit werk gaven, noemden vooral de zichtbaar Japanse invloeden en de intieme sfeer als doorslaggevende reden. Eén lid gaf wel een heel opvallende motivatie: in de huidige tijden van energiebesparingen is een lampetstel in plaats van een moderne, stromende douche misschien zo gek nog niet.

Uitslag
  1. Mary Cassatt, Badende vrouw, 1890-91 | Van Gogh Museum, Amsterdam - 294 stemmen
  2. Max Beckmann, Baders met groene kleedcabine en schippers met rode broek, 1934 | Kunstmuseum Den Haag - 287 stemmen
  3. Jan van Goyen, Gezicht op Rhenen, 1649 | Stadsmuseum Rhenen - 245 stemmen
  4. Anish Kapoor, Untitled, 2018 | Kröller-Müller Museum, Otterlo - 231 stemmen
  5. Rembrandt, De vaandeldrager, 1636 | Rijksmuseum, Amsterdam - 216 stemmen
  6. Casper van Wittel, Gezicht op Rome, 1714 | Museum Flehite, Amersfoort – 144 stemmen
  7. Joan Miró, Peinture poème (Musique, Seine, Michel, Bataille et moi), 1927 | Museum Boijmans Van Beuningen, Rotterdam – 118 stemmen
  8. Adriaen van de Venne, Zelfportret, 1615-18 | Mauritshuis, Den Haag – 110 stemmen
  9. John Heartfield en George Grosz, Dada-merika, 1919 | Museum de Fundatie, Zwolle – 103 stemmen
  10. Doe Freese, Kom met gegraveerde familiewapens, 1610-11 | Museum Landgoed Fraeylemaborg, Slochteren – 95 stemmen
Rembrandtkaart 2023 witte achtergrond

De nieuwe Rembrandtkaart

Als dank voor hun betrokkenheid bij de kunstcollectie van Nederland krijgen de leden van de Vereniging Rembrandt op vertoon van hun Rembrandtkaart vrije toegang tot alle gesteunde musea. Dat zijn er inmiddels meer dan 125. Klik hier voor meer informatie.