El Anatsui met mensfiguur
18 november 2021

El Anatsui op de nieuwe Rembrandtkaart

Onlangs konden leden en sympathisanten van de Vereniging Rembrandt laten weten welke gesteunde aankoop zij het liefst terugzien op de nieuwe Rembrandtkaart, de kaart waarmee houders vrije toegang hebben tot meer dan 125 musea. Met maar liefst 677 stemmen kwam er een duidelijke winnaar uit de bus: de spectaculaire wandsculptuur In the World But Don't Know the World van El Anatsui voor Stedelijk Museum Amsterdam.
Uitslag

Bij de stemming, waaraan meer dan 2.750 mensen meededen, kon worden gekozen uit tien kunstwerken, alle aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt in 2020. De overduidelijke meerderheid koos voor de wandsculptuur van El Anatsui.

1. El Anatsui, In the World But Don't Know the World, 2009 | Stedelijk Museum Amsterdam - 677 stemmen (24,9%)

2. Theo van Doesburg, Interieurmaquette, 1926 | Het Nieuwe Instituut, Rotterdam - 362 stemmen (13,3%)

3. Peter van Straaten, Collectie tekeningen uit nalatenschap, 1950-2016 | Allard Pierson - 360 stemmen (13,3%)

4. Jan van Steffeswert, Rijk geklede dame, 1510 | Bonnefanten, Maastricht - 358 stemmen (13,2%)

5. Jan van Goyen, Strandgezicht met visverkopers te Katwijk, 1641 | Katwijks Museum - 298 stemmen (11%)

6. Dirck van Baburen, Granida en Daifilo, 1623 | Centraal Museum, Utrecht - 176 stemmen (6,5%)

7. Bartholomäus Bruyn I, Portret van Jakob Omphalius, ca. 1538-39 | Mauritshuis, Den Haag - 162 stemmen (6%)

8. Max Beckmann, Apollo, 1942 | Museum Boijmans Van Beuningen, Rotterdam - 144 stemmen (5,3%)

9. Cornelis Saftleven, Satire op de uittocht van de geestelijkheid uit ’s-Hertogenbosch in 1629, 1629 | Noordbrabants Museum, 's-Hertogenbosch - 90 stemmen (3,3%)

10. Ellen Gallagher en Edgar Cleijne, Osedax, 2010 | Fries Museum, Leeuwarden - 88 stemmen (3,2%)

Rembrandtkaart

Als dank voor hun actieve betrokkenheid bij het Nederlands openbaar kunstbezit, krijgen de leden van de Vereniging Rembrandt op vertoon van hun Rembrandtkaart vrije toegang tot alle gesteunde musea. Dat zijn er inmiddels meer dan 120. Klik hier voor meer informatie.

VR ledenkaart website