De leden van de Vereniging Rembrandt hebben onze musea geholpen aan maar liefst 39 Rembrandts. Als dank kunnen zij een deel van de tentoonstellingen in dit Rembrandtjaar als een van de eersten en in alle rust bekijken.

Een pagina voor Rembrandt

Tussen de Rembrandts die met steun van de Vereniging Rembrandt zijn verworven bevinden zich enkele van zijn meest geliefde meesterwerken, zoals de Titus aan de lezenaar in Museum Boijmans Van Beuningen, Rembrandts tekening van een leeuw in het Rijksmuseum en zijn laatste geschilderde zelfportret in het Mauritshuis. Een overzicht van die werken staat op deze pagina, net als een kalender van de tentoonstellingen die Nederlandse musea in het teken van het Rembrandtjaar organiseren. Houd deze pagina in de gaten, want de komende maanden komen hier bijzondere verhalen te staan: zoals hoe een schilderij van Rembrandt bij toeval werd ontdekt door een Utrechtse conservator of hoe door de Russische Revolutie twee late werken van de grote meester in het Rijksmuseum terecht kwamen.

Het is mede dankzij onze leden dat de Nederlandse musea in dit Rembrandtjaar ook echt iets kunnen laten zien.

Fusien Bijl de Vroe directeur Vereniging Rembrandt
geschiedenis

Waarom 'Rembrandt'?

De Vereniging Rembrandt steunt kunst van alle tijden, alle soorten en van over de hele wereld. De verenigingsnaam doet echter vermoeden dat het haar alleen gaat om werk van Rembrandt. Wat was de gedachte achter deze naamgeving?

Verder lezen
Een bijzondere aankoop

De Russische Rembrandts

Eind jaren 1920 deed de jonge Sovjet-Unie een groot aantal kunstwerken in de verkoop om haar eerste vijfjarenplan te kunnen bekostigen. Het Rijksmuseum en het Mauritshuis besloten toe te slaan en zagen zich daarbij gesteund door de Vereniging Rembrandt.

Ontdekking

Een echte Rembrandt

In 1974 ontdekte conservator Henri Defoer bij toeval een totaal onbekend werk van Rembrandt. Het schilderij hing in de woonkamer van een nietsvermoedende vrouw uit Nijmegen. Met hulp van de Vereniging Rembrandt kon het werk gelukkig worden behouden voor Nederland.

Rp T 1901 A 4524

Rembrandt, Liggende leeuw, naar rechts, ca. 1660, rietpen en bruine inkt, 12,2 x 21,2 cm, Rijksmuseum, Amsterdam - gesteund in 1895

604Px Rembrandt Harmensz Van Rijn  Zelfportret Als De Apostel Paulus  Google Art Project Bijgesneden
De Rembrandtlessen van Isaac de Bruijn

Maar liefst een kwart van de werken die eerder dit jaar te zien waren op de tentoonstelling Alle Rembrandts in het Rijksmuseum is geschonken door de heer en mevrouw De Bruijn-van der Leeuw. Een lichtend voorbeeld, noemt achternicht Judith Lubbers het verzamelaarsechtpaar. ‘In alles wat ze deden, wilden zij delen.’ Lees hierover meer in het Bulletin van de Vereniging Rembrandt.

Zelfportretje Wolkers Bijgesneden
Wolkers' ode aan Rembrandt

Jan Wolkers was al op jonge leeftijd gegrepen door het werk van Rembrandt. Auteur Onno Blom, biograaf van zowel Wolkers als de jonge Rembrandt, schrijft in het Bulletin van de Vereniging Rembrandt over deze levenslange fascinatie.

Tentoonstellingen Rembrandtjaar

Het Rembrandtjaar 2019 heeft als titel Rembrandt en de Gouden Eeuw. Musea organiseren daarom niet alleen tentoonstellingen over en rond Rembrandt, maar ook over die van andere Nederlandse kunstenaars uit de 17de eeuw en over onderwerpen die met de Gouden Eeuw verband houden. Leden van de Vereniging Rembrandt krijgen door previews en speciale openstellingen de mogelijkheid om een deel van deze tentoonstellingen als een van de eersten en in alle rust te bezoeken. Hiervan worden zij via onze online-kanalen op de hoogte gehouden.

Kalender
  • (afgelopen) Frans Hals en de modernen, Frans Hals Museum, Haarlem, 12 oktober 2018 - 10 februari 2019
  • (afgelopen) Werk, bid en bewonder, Dordrechts Museum, 11 november 2018 - 26 mei 2019
  • (afgelopen) Rembrandt en Saskia. Liefde in de Gouden Eeuw, Fries Museum, Leeuwarden, 24 november 2018 - 17 maart 2019